Ahad, 22 September 2013

SET PENYUSUAN

SET PENYUSUAN 3M
[PK] Vitamin Ibu Menyusu (BreastFeeding)
--------------------------------------
Q1: Apakah set Vitamin yang dicadangkan?
BF Basic Set:

(1) Set B: Vita-Lea, B-Complex, Vitamin-C & Alfalfa.
(2) Eu-Four: Vita-Lea, B-Complex, Vitamin-C & OsteMatrix (bagi yang allergy Alfalfa).

BF Medium Set:
(1) Set B + OsteMatrix
(2) Set B + ESP

BF Optimum Set:
(1) Set B + OsteMatrix + ESP

--------------------------------------
Q2: Mengapakah dicadangkan set ini?

Vita-Lea: 
Lengkap dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Ada kajian mengatakan, kandungan zat besi dalam susu ibu akan berkurangan selepas 6 bulan pertama menyusu bayi, dan ibu juga digalakkan menambah ikan bilis (salah satu sumber zat besi) ke dalam makanan pertama si comel.

B-Complex:
Penting bagi ubat saraf, menukarkan makanan kepada tenaga (bantu turunkan berat badan!), memberi tenaga pada si ibu, menenangkan saraf, mengelakkan stress, serta membantu ibu sentiasa berfikir positif. Bila ibu gembira, penghasilan susu ibu lebih mudah, kan?

Vita-C:
Antihistamine semulajadi, meningkatkan antibodi dalam susu ibu. Jika si ibu atau si anak demam, anda hanya perlu tingkatkan pengambilan vit-C ke 2 biji sehari. Mungkin tak perlukan ubat demam. Kadangkala, bila pumping ataupon di gigit oleh anak, puting akan mudah terluka, maka, luka akan cepat baik, selain dari kulit makin bersih, cerah & cantik.

Alfalfa:
Mempunyai 1001 khasiat, dan antaranya sebagai penggalak susu. Dalam penyususan, alafalfa membantu memekatkan susu di mana ia akan menambahkan jumlah lemak di dalam susu ibu. Maka, susu ibu lebih lemak berkrim! Selain itu, ibu akan jadi lebih lawas (bantu turunkan berat badan!), dan bantu buang angin dalam badan. Bayi anda akan kurang kolik (angin di dalam badan).

OsteMatrix:
Shaklee Kalsium-Magnesium yang dilengkapi dengan Vitamin D dan lain-lain. Kalsium sangat penting bukan saja untuk ibu menyusu malah untuk semua wanita, kerana kita mudah mendapat osteoporosis apabila meningkat usia kelak. Bilangan kalsium dalam darah akan berkurangan apabila si ibu di datangi haid. Maka, bagi sesetengah ibu yang mendapati susunya merudum tatkala period, digalakkan untuk mengambil Cal-Mag seminggu sebelum dan sepanjang waktu period. OsteMatrix juga menjadi milk booster bagi ibu2/ bayi yang allergy dnegan Alfalfa!

Energizing Soy Protein (ESP):
Seperti namanya - ia memberi tenaga, bantu melancarkan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu, dan membantu kawal paras kolesterol dan memberikan rasa kenyang pada kadar yang lama. Kalau lapar-lapar tue, sebagai alternatif kepada makanan ringan, boleh laa minum segelas ESP. Manakala, untuk bayi, anda akan dapati berat badan bayi bertambah dengan kadar yang memberansangkan, penuh muscle gitu.

--------------------------------------

Q3: Apakah tambahan vitamin lain (optional) bagi set ibu menyusu?

(1) Weight Management: Sebenarnya, vitamin di dalam set B (terutama Optimum Set) sahaja sudah mencukupi. Namun, untuk lemak2 & kolesterol2 degil, boleh lah add-on Lecithin. Lecithin untuk pecahkan lemak2 & kolesterol2, manakala Alfalfa (minimum fiber) akan serap & angkut keluar 'sampah sarap' ini keluar dari badan. Penting untuk minum banyak air kosong kerana kedua2 vitamin (Alfalfa & Lecithin) ini perlukan air yang banyak. Kalau tak, mulut pun rasa kering jer nnt.

Lecithin juga membantu mengelakkan clogged-duct!
*Source: http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/lecithin.html 

(2) Sumber DHA: OmegaGuard (Shaklee Fish Oil) boleh bantu meningkatkan sumber DHA (yang sudah sedia ada sbnrnya) di dalam sumber ibu. Bagus untuk brain development baby. Bagi si ibu pula, OmegaGuard baik untuk kawal paras kolesterol, seterusnya bantu weight management. Boleh ambil 1-3 caps sehari.

*Source (2-1): http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/DHA-mother.html
*Source (2-2): http://www.babycenter.com/404_should-i-take-an-omega-3-supplement-when-im-breastfeeding_10337002.bc

(3) Meningkatkan keintiman/ kehangatan asmara: Biasanya, ibu menyusu nie kureng sket perasaan nak bersama dengan suami, kurang keterujaan seperti macam baru2 lepas kahwin. Don't worry, it's normal! Sebabnya, hormon prolaktin (hormon susu) sangat tinggi, dan hormon estrogen berkurangan ketika ini. Untuk stabilkan hormon estrogen nie, tanpa ganggu penghasilan susu, Vitamin-E diperlukan. Vita-E turut dikenali sebagai sex vitamin - meningkatkan rasa keintiman & bertindak sebagai bahan pelincir, selain baik untuk kesihatan jantung & kulit! Selain itu, turut membantu mengelakkan bengkak susu melampau.

Gabungan Alfalfa & Vita-E memang superb untuk buatkan ibu rasa seperti anak dara!
Alfalfa: Mengetatkan faraj, selain rawat keputihan (fungsi macam kacip fatimah).
Vitamin E: Sex vitamin.
Q4: Bagaimanakah cara pemakanan set vitamin untuk BreastFeeding?

Tips Eksklusif (sesuai untuk BF Optimum Set):

*Alfalfa & ESP di ambil SELEPAS breast dikosongkan (direct feeding/ pumping).

BREAKFAST:
Selepas Breakfast, makan 1x B-Complex.
*Kemudian, direct feed & pam sehingga breast benar-benar kosong.
Selesai kosongkan breast, minum secawan ESP + 2 biji Alfalfa.

LUNCH:
Selepas Lunch, makan 1x Vitalea dan 1x Vita-C.
*Kemudian, direct feed & pam sehingga breast benar-benar kosong.
Selesai kosongkan breast, minum secawan ESP + 2 biji Alfalfa.

DINNER:
Selepas Dinner, direct feed & pam sehingga breast benar-benar kosong.
*Selesai kosongkan breast, minum secawan ESP + 2 biji Alfalfa.

SEBELUM TIDUR:
Makan 2-4 biji OsteMatrix sebelum tidur.

*Note (1): Ambil 4 biji OsteMatrix sehari jika anda tidak minum susu langsung. Sebiji ostematrix mengandungi 250 Calcium. Jadi, jika anda minum susu, boleh lah kurangkan pengambilan OsteMatrix ini. Orang dewasa, especially ibu mengandung & menyusu memang perlukan sekurang-kurangnya 1000mg calcium sehari.

*Note (2): Secawan ESP = 1 cawan air kosong/ suam/ juice + satu sudu besar ESP. Jangan gunakan air panas & jangan lebih daripada 3 tbs ESP sehari.

*Note (3): Boleh skip mana-mana bahagian jika anda tidak mempunyai vitamin tersebut.
Tapi 3 perkara ini jangan dilupakan :
breastfeeding flow chart
1. Pastikan bayi disusukan sekerap mungkin. Bagi Work-and-pump moms, pastikan anda membuat sesi perahan yang konsisten setiap 2-3 jam. Jangan tunggu sehingga payudara bengkak baru nak pam...konsep yang salah! Teruskan pam dengan skala yang sama dan berterusan.

2. Pengambilan air yang mencukupi iaitu 3 L sehari. Pastikan menyediakan botol minuman dengan indicator supaya senang mengetahui adakah keperluan 3L air dipenuhi untuk tempoh seharian. Penanda aras: 1L air untuk setiap 25kg berat badan.

3. Amalkan zikir dan mengaji setiap hari dan doa tanpa putus padaNYA kerana sesungguhnya rezeki ini datang dari ALLAH
CRDTgenkimomma

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Pertanyaan :

Hubungi kami di vitaminsayang@gmail.com atau TELEFON 019 930 8157 (K.SAYANG ) untuk maklumat lanjut. Jangan lupa LIKE Facebook SayangHealthCare untuk mendapatkan TIPS KESIHATAN terkini darippada kami !!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...